Als organisatie die wil gaan beginnen met public affairs, of dat nu op een nieuw issue is of uberhaupt nieuw is voor de organisatie, is het goed om eerst een goede omgevingsanalyse te maken. Als je deze stap overslaat kan je voor een verrassing komen te staan als je eenmaal acties gaat ondernemen.
Wat is een omgevingsanalyse?
We hebben het hier over een omgevingsanalyse in de context van public affairs. Dat is iets heel anders dan een omgevingsanalyse die je bijvoorbeeld kan maken om te bepalen waar je je bedrijf gaat vestigen.
Een omgevingsanalyse helpt je om in kaart te brengen wat er speelt in de omgeving van waar jij je lobby voert. Dat kan rond een bepaald issue zijn, maar bijvoorbeeld ook rond je eigen organisatie.
Belang van goede omgevingsanalyse
Een goede omgevingsanalyse laat je zien waar je je omgeving kan gebruiken in je public affairs aanpak, maar ook waar er mogelijk drempels liggen. Dat zorgt er voor de je je public affairs strategie daarop kan afstemmen.
Met de analyse heb je in één overzicht staan welke context er ligt rond een issue, welke stakeholders daarop actief zijn en welke kansen en bedreigingen er liggen. Hierdoor wordt je als organisatie minder snel verrast door de acties van een andere stakeholder of een maatschappelijke ontwikkeling, én weet je hoe je er mee om kan gaan.
Waaruit bestaat omgevingsanalyse?
Er zijn verschillende modellen die je kan gebruiken voor een omgevingsanalyse, die ook allemaal weer hun eigen facetten hebben die meegenomen worden. Toch zijn er meerdere aspecten die in elk model wel terugkomen.
De context van het issue dat centraal staat in de public affairs aanpak is vaak het begin van een omgevingsanalyse. Hierbij kan je bijvoorbeeld kijken naar de kenmerken van de omgeving, zowel politiek als maatschappelijk.
Daarnaast kan je ook kijken naar welke (deel)issues er spelen en welke zienswijzen er op die issues zijn. Van te voren goed kijken naar de verschillende aspecten van een issue kan er voor zorgen dat je later niet voor verrassingen komt te staan. Denk hierbij aan vragen als: Waarom kijken andere stakeholders anders naar dit issue? Wat zijn de argumenten voor en tegen andere zienswijzen?
Als laatste kijkt een omgevingsanalyse ook vaak naar de stakeholders die actief zijn op het issue en wat hun belangen zijn. Hiervoor kan je bijvoorbeeld een stakeholderanalyse maken. Je kijkt dan naar andere partijen die eventueel een belang zouden kunnen hebben op het issue en probeert in te schatten of ze je zouden kunnen helpen of tegenwerken. In je public affairs strategie kan je vervolgens ingaan op hoe je met die stakeholders om wil gaan.
Bekijk onze omgevingsanalyse trainingen
Training omgevingsanalyse
Als je wil leren hoe je een degelijke omgevingsanalyse maakt kan je natuurlijk een training volgen. Bij de Public Affairs Academie geven we met enige regelmaat een workshop die gericht is het maken van een omgevingsanalyse. In onze agenda vindt je de komende data voor deze workshop. Daarnaast komt de omgevingsanalyse ook langs in een aantal van de masterclasses die we geven, zoals de masterclass Public Affairs en Lobby.
Wil je met meerdere collega’s leren hoe je een omgevingsanalyse maakt? We bieden al onze trainingen ook incompany aan. Op die manier kunnen we ook meer in gaan op de vragen die er leven rond de specifieke issues waar je als organisatie mee bezig bent.